Foto saya
Matlamat kehidupan adalah suatu usaha yang jitu berpandukn Al-Quran dan As Sunnah bagi mengembalikan martabat agama yang bertunjangkan keimanan kepada Allah..dan untuk beragama, rukun agama memainkan peranan sebagai panduan menuju ke jalan yang diredhai Allah terutamanya melalui sunnah-sunnah yang dianjurkan junjungan besar kita, Nabi Muhammad S.A.W.

Klik iklan di sini

Ahad, Mac 14, 2010

Muslim Super!


Muslim super yang sebenar ialah seorang individu yang bangga menyatakan bahawa dia seorang muslim sekaligus memanifestasikan dan menonjolkan keislamannya kepada umum. Individu itu betul-betul mendarah-dagingkan Islam dalam hidupnya.’ He/she live as a full time muslim’. Baginya, tiada istilah ‘part-time muslim’. Dia berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi intelektual dan profesional kerana dia sedar bahawa ilmu merupakan tunjang dan toggak utama dalam memahami Islam itu sendiri. Sumber utamanya pula ialah kitab super yang menjadi mukjizat sehingga ke akhir zaman iaitu Al-Quran serta sunnah Rasullullah.

Merujuk kepada surah Ali Imran, 3:110..Allah berfirman bahawa kita umat Islam ialah umat terbaik(UMAT SUPER) jika kita memenuhi 3 syarat utama yg diceritakan dalam ayat yang sama.

Adapun demikian, muslim yang benar-benar super, ialah apabila dia dapat menjadi inspirasi kepada orang lain untuk menjadi seorang muslim yang lebih hebat juga. Junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w ,nabi kita merupakan muslim super dan contoh teladan terbaik yang kita boleh ambil. Ini dapat dibuktikan melalui dakwah dan pentarbiyahan baginda kepada para sahabat baginda.

Baginda s.a.w telah memantapkan aqidah Islam ke dalam jiwa sahabat2 sehingga lahirnya qaedah sulbah iaitu suatu golongan yang dianggap sebagai core group, first-liner ataupun barisan kepimpinan yang hebat seperti Saidina Abu bakar, Saidina Umar, Saidina Uthman, Saidina Ali dan sahabat2 yg lain yang tidak kurang hebatnya demi kelangsungan dakwah Islamiah. Selepas kewafatan nabi Muhammad, para sahabat la yang memastikan kesinambungan dan penerusan dakwah Islam. Kalau para sahabat Baginda tidak melaksanakan tuntutan/tanggungjawab menyampaikan Islam, mesti Islam tidak akan sampai kat kita, kan??

Pendek kata, muslim super tu ialah individu muslim yang bermanfaat untuk orang lain dan dapat memberi pengaruh kepada orang sekeliling untuk menjadi lebih baik.
 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
How would you like to get $10 free? Nothing to buy! Visit GeoString.com